fredag 22. desember 2006

God jul!

Da var det endelig juleferie! Denne gangen lengtet jeg faktisk etter ferien, utallige timer med skolearbeid har blitt lagt bak meg. Alle prosjekter, alle stiler, alle prøver, alt er jeg ferdig med i denne omgang. Jeg kan nå puste lettet ut etter noe som jeg gjerne vil betrakte som en god arbeidsinnsatts. Mengden papirarbeid er også grunnen til mangel på aktivitet her på blogfronten, dette er bare å beklage.

Når jeg var en liten gutt kom jeg alltid i en såkalt julestemning minst én måned før julaften. Jul ble da betraktet som noe helt spesielt, det var ingenting som kunne måle seg med denne høytiden. Gavene var selvsagt det som stod meg kjærest, tett etterfulgt av kaker og godterier. Nå som jeg har blitt litt eldre har det derimot blitt en del verre å komme i en slik stemning. Julen er ikke lenger så spesiell som den en gang var. Forventningene til en nærmest magisk opplevelse har forduftet. Det eneste jeg sitter igjen med er en haug av utgifter til gaver til mine aller nærmeste. Disse ble ikke engang kjøpt av kjærlighet og glede, men mer av tradisjonsmessige grunner som pålegger deg å kjøpe gave til de man omringer seg med. Julen har gått fra å være årets høydepunkt, til nærmest å være en belastning for meg. Det hjelper heller ikke på at det ikke er vinter, ikke et fnugg av snø er i syne. Slik er det ikke ment at det skal være! Man skal gi gaver til sine nærmeste med det formål av å glede dem og vise at man er glad i dem. Det er også verdt å gjøre litt ekstra for å prøve å komme i julestemning. I den anledning har jeg nå hengt opp en stor julestjerne i vinduet, juleduken har kommet på bordet og leiligheten har blitt vasket ekstra godt. Dette hjelper på, skal nok komme i stemningen til slutt.

Til dere som allerede har kommet i julestemning så ønsker jeg dere en riktig god jul! Prates vi ikke før nyåret igjen, får dere ha et godt nyttår også! Finner dere noe ledig tid i disse hektiske tider, kan jeg anbefale
dette spillet. Er et koselig lite spill som dere kan prøve ut. Gode highscorer må dere gjerne poste som kommentar.

4 kommentarer:

Unknown sa...

God jul til deg også! Du er veldig flink til å skrive! Det må jeg si:)

Anonym sa...

Heysann Sindre:)
Kunne ikke kjent meg mer igjen! Julestemninhen er et slit å finne frem.. Gaver har blitt mer meningsløse på den måte at når det er jul MÅ en gi julegaver til hverandre.. Vil en gi en gave fra hjertet, og med glede er det når en vil gi den gaven og ikke fordi tradisjoner sier at en må.

men,men... ønsker deg en fantastisk fin julaften! kos deg masse! vi snakkes i 2007:)

rainman sa...

Hver gang jeg mottar en gave fra noen jeg ikke har på min egen gaveliste, føler jeg meg utrolig presset til å måtte kjøpe en gave til dem også. Jeg tror det er mange som kjenner seg igjen i den situasjonen, utrolig frustrerende at det er slik. Vi får håpe på bedre tider. I mellomtiden får dere kose dere UTROLIG mye i julen, ønsker dere alt godt.

Ingalill sa...

God jul til deg!